Frisörlycka

Jag kom just på en ganska rolig sak som jag gjorde omedvetet på en av våra hantverkslektioner igår. Vi pratade om arbetsmiljö och säkerhet och kom då in på en diskusion om olika hjälpmedel för frisörer, som kan förebygga arbetsskador. Det började pratas om träning, mjuka golv, korrekta skor, höj- och sänkbara stolar, punktutsug m.m och sen kom vi in på fönar. Våran lärare berättade att hon fått testa en ny fön som knappt vägde någonting och som inte lät speciellt högt alls. När hon sa det kom jag på mig själv med att verkligen l e. Undra egentligen hur en fön kan kan göra mig så glad. Men det är ju verkligen bra med bättre redskap och produkter för faktiskst så är medelåldern för frisörer idag 27 år.

Det är lite skrämmande att frisörer lätt kan drabbas av skador så som eksem, problem med att bli gravida, problem med luftvägar, värk i axlar, nacke, rygg och knän för att bara nämna några. vattnet de är i kontakt med många, många gånger under sina arbetsdagar torkar ut händerna, gör att de spricker och blir mottagbara för bakterier och kemikalier. Och visste ni att gummihandskarna som ska skydda vid t.ex färgning och permanent bara skyddar de första 10 minuterna innan de börjar släppa igenom alla  gifter rakt in i händerna.
 
Statiskt arbetande muskler, onaturliga kroppspositioner, felbelastningar, kemikalier, ja det är mycket som påverkar kroppen och det var mycket sånt jag inte tänkte på när jag sökte till frisörprogrammet. Men jag ska ta mig tusan kämpa och hoppas på att allt går vägen. Det finns ju mycket positiva saker med yret och man klarar faktiskt allt bara man vill !!



Kommentarer
Postat av: Frida

Hej! Såg att du läst frisör i nässjö! Letar efter frisör, stylist till en bröllopspåtning i tranås om två veckor! Skulle du vara intresserad av att ställa upp eller känner du någon..ÄR det av intresse maila mig så berättar jag mer..

Mvh:Frida

2012-04-01 @ 14:47:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0